Tuesday, April 17, 2012

Nyt se alkoi..

...siis voimakestävyys treeni liidaten. Kohtasin pelkoni tänään. Ja voin sanoa että ihan oikeasti kohtasin sen. Lopputulos ihan hyvä mutta kun olin kasvokkain seinän kanssa ja ei mitään hajua miten jatkaa seuraavaan klippi kohtaan lievä paniikki hiipi päälleni joka sitten voimistui ja loppui itkuhysteriaan.

Parini laski minut alas ja valmentaja Noora tuli luokseni rauhoittelemaan ja kyselemään että mikä hätänä. Minä vain haukoin henkeä itkien, kädet ja jalat ihan tärinässä. Pienen keskustelun jälkeen rauhoituin ja palasin vielä seinälle liidaten joka antoi minulle hyvän tunteen ja itseluottamuksen. Pelko kohdattu ja ylitetty!

Minun pitää alkaa kohtaamaan tämä tippumis pelko ja oppia tunnistamaan koska pelko alkaa hiipimään päälle. Tärkeintä on oppia sopiva tapa käsitellä pelkoa että tilanteen yli pääsee ja pystyy rauhoittumaan sekä jatkamaan kiipeilyä.

Analysoiden tämän päivän tilannetta opin että a) 2h yöunien jälkeen tunteet herkkänä b) minua pelotti se etten osannut ratkaista miten kiivetä seuraavalle klipille joka tarkoittaa että jos lähden yrittämään niin en tiedä mitä vastassa ja voin tippua.

Siis kun seuraavan kerran epävarmuus ja pelko tulee minun pitää yrittää rauhoittaa mieli ja rauhallisesti lukea reittiä (ei ole hoppu) ja vaikka sitten ottaa kaikki otteet käyttöön jos siltä tuntuu, vain että pääse sen pelon ja vaikean kohdan yli. Pikku hiljaa sitten luottamus itseensä ja tippumiseen tulee että VOI hypätä tuntemattomuuteen ja ottaa vastaan se tippuminen ilman sen enempiä potemisia.

Viikko jatkuu seuraavanlaisesti:

Ke- Juoksulenkki
To- Voimakestävyys liidi treeni
Pe- Juoksulenkki
La- Jonkinlainen voimakestävyys treeni kun ei pääse seinille
Su- Lepo
Ma- Voimakestävyys liidi treeni
Ti-  Juoksulenkki

Aika hyvin mielin kuitenkin köysissä liikkeellä
- Sara

7 comments:

  1. Hyvä, että tutkiskelet itseäsi ja pelon syitä. Kyllä sä tuosta vielä yli pääset <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo kyllä se tästä. Vähän kerrallaan

      Delete
  2. Siis tuo noinkin suurien pelkojen voittaminen ja käsittely on varmasti mitä mainiointa treeniä muutenkin, kuin vain kiipeilyssä ja kropan treenaamisessa!

    Loistavaa, Sara :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Onhan se. Ja olen iloinen että olen pystynyt kohtaamaan pelkoni kun tulee liidaukseen. Tänään jatketaan.

      Delete
  3. Sattuu sitä kovillekin mimmeille helpoilla reiteilä...
    http://vimeo.com/15540065

    Mut mahtavan rohkeeta laittaa tuo pätkä vimeoon.

    Mulla oli vastaava fiilis kotoisalla pienellä Nuuksion kalliolla viikonloppuna, kun otin liian vähän kamaa mukaan, enkä saanutkaan loppumatkaan kunnon varmistuksia. Mut meni se silti muutaman ärräpään jälkeen :D

    Tippumistreeniä vaan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Maarit tuosta video pätkästä. Helpotti tietää että ammatti kiipeilijöitäkin pelottaa. Mä olen tässä vielä suht aloittelija kun tulee liidaukseen vaikka jo vuosi sitten kävin kurssin. Olen vain aina pysytellyt varmuus tasolla koska aina pelännyt tippumista. Nyt valmennus kurssin aikana tullut 4kk tauko liidin joka tosiaan eilen rikottiin. Mutta kyllä se tästä. Tänään taas jatkuu

      Delete
  4. Ei ole mitään vikaa kiivetä helppoa ja omalla varmuustasolla, ennen kaikkea kiipeilyn pitää olla kivaa.

    Mä tipuin syksyllä ilkeästi sisäseinällä, kun jalka lipesi ja ryynäsin alas seinää pitkin. Selvisin mustelmilla ja köysi poltti käteni kahdesta kohtaa verille. Paikkailin itseni ja lähdin uudelle yrkälle. Meni, mutta vielä pari kuukautta sen jälkeen olin ihan horkassa ja tärisin ja pelkäsin joka kerta liidatessa. Sitten päätin kiivetä kuukauden ajan vain helppoa (vitosia) ja tein putoamistreeniä, jo alko helpottaa!

    Negoilla voi jättää vaikka yläankkurin klippaamatta ja tulla köyteen, oot turvallisen korkealla - tontitusta ei tarvi pelätä - ja negalla tulet mukavasti köyteen etkä rämähdä seinään. Tsekkaa myös, ettei varmistaja pidä köyttä liian kireällä, vaan sopivasti släkkiä (pehmeämpi tiputus köyteen).

    Mut tärkeintä on että on kivaa - sillä ne pelotkin vähenee, kun fiilis on hyvä ja luottaa taitoihinsa. Tsemppiä :)

    ReplyDelete